Sekuntikello on väline, jolla mitataan tarkasti urheilutapahtuman, ottelun tai pelin, kuten esimerkiksi shakkipelin kestoa. Yhtä lailla sekuntikelloa voidaan käyttää ajanottovälineenä laboratoriokokeissa tai missä tahansa toiminnossa, jossa tulee mitata tarkkaan käytettyä aikaa.
Urheilussa sekuntikellot ovat olleet käytössä heti niiden keksimisen jälkeen. Ihmiset haluavat mielellään mitata urheilusaavutuksiaan mahdollisimman tarkasti ja myös valvoa esimerkiksi jalkapallo-ottelun kestoa tarkkaan ja sekunti sekunnilta etenevä laskin on hyvä väline tähän. Nykyään sekuntikellot ovat huipputarkkoja ja niihin voidaan liittää liiketunnistimia niin, että ajanotto pysähtyy automaattisesti maaliviivan ylityksen jälkeen. Yleensä urheilijat eivät itse operoit ajanottokelloa, mutta shakkipelissä tilanne on toinen.
Shakkikello on erityisesti shakin pelaajille kehitetty ajanottokello. Sen avulla mitataan pelaajien käyttämää peliaikaa. Shakkikelloja löytyy monenlaisia aina analogisista ja mekaanisista perinteisistä kelloista, jotka vedetään käsin käyntiin, digitaalisiin verkkovirralla tai paristoilla toimiviin shakkikelloihin. Nykyään kenties helpoin tapa hankkia shakkikello on ladata siihen tarkoitettu sovellus älypuhelimeen.
Tavallisesta kellosta poiketen shakkikellon rakenne sisältää kaksi kelloa. Kumpikin kello määritellään osoittamaan toisen pelaajan käyttämää tai jäljellä olevaa peliaikaa. Sitä, kumman pelaajan peliaikaa kulutetaan, ohjaillaan kellossa olevien painikkeiden avulla.
Peliin varattu peliaika valitaan digitaalisissa kelloissa painikkeiden avulla ja analogisissa shakkikelloissa peliaika asetetaan kierrettävien säätimien avulla, jotka siirtävät viisarit halutun peliajan kohdalle. Käytettävä peliaika voi vaihdella riippuen valitusta shakkipelimuodosta, joista kerromme tarkemmin shakki.io sivuostollamme. Molemmissa kelloissa on aina toiminnot lisäajan lisäämiseksi, mikäli pelin aikana näin päätetään tehdä.
Peliajan säätämisen jälkeen itse peli alkaa ensimmäisenä siirron tekevän pelaajan kellon käynnistyksellä. Tehtyään siirtonsa pelaaja napsauttaa ajastimen pysäytyspainiketta ja samalla alkaa vastustajan peliaika kulua automaattisesti. Toisen pelaajan tehtyä siirtonsa, tulee hänen taas puolestaan painaa kellopainiketta pysäyttääkseen oman ajanottonsa ja aloittaakseen vastustajan ajanoton kulumisen.
Shakkipelin säännöt määrittelevät sen, mitä tapahtuu jos pelaaja käyttää koko peliaikansa. Yleensä se johtaa pelaaja häviöön, mutta toisinaan voidaan tarjota mahdollisuutta lisäajan käyttöön. Toisinaan pelaajille voidaan myös antaa jokaisesta tehdystä siirrosta lisää peliaikaa, mikä omalta osaltaan motivoi tekemään siirrot nopeammin ja peliin saadaan enemmän tapahtumia aikaan. Nopeatempoinen shakkipeli on enemmän suuren yleisön mieleen, mutta pidemmän harkinta-ajan sallivat pelit ovat harrastajien ja ammattilaisten suosikkeja.
Evästeet auttavat meitä tarjoamaan sinulle parhaan kokemuksen nettikasinoiden.fi. Jatkamalla sivustolla annat meille luvan evästeiden käyttöön.