Suomen rahapelilainsäädäntö on melko tunnettu tiukkuudestaan. Veikkauksella on maassa yksinoikeus järjestää rahapelejä, minkä seurauksena sitä koskee pitkä lista tiukkoja vaatimuksia muun muassa kuluttajille suunnatun markkinoinnin suhteen.
Ulkomailta käsin toimineiden nettikasinoiden toimintaa ei pystytä suomalaisten viranomaisten toimesta valvomaan yhtä tarkkaan. Ulkomaisten nettikasinoiden on kuitenkin ollut laitonta mainostaa palveluitaan suomalaisille, vaikka heidän pelinsä ovatkin olleet täysin laillisesti suomalaisten pelaajien käytettävissä.
Uudistuksen myötä markkinoinnin valvontaan on panostettu entistä tarkemmin, minkä seurauksena myös sosiaalisen median vaikuttajat ovat joutuneet mikroskoopin alle.
Ulkomailta käsin toimivat nettikasinot eivät ole aiemminkaan saaneet laillisesti mainostaa rahapelipalveluitaan kaduilla tai suomalaisessa mediassa, kuten televisiossa tai lehdissä. Myös verkossa tapahtuva markkinointi on periaatteessa ollut kiellettyä, mutta kiellon suhteen on ollut paljon sijaa tulkinnalle.
Vaikka epäilys sosiaalisessa mediassa tapahtuvasta markkinoinnista olisi noussut esiin, on siihen ollut hankalaa puuttua mikäli vaikuttaja kertoo vain omista kokemuksistaan kasinopelien äärellä positiiviseen sävyyn.
Käytännössä valvontaa on kiristetty ja myös kuluttajat voivat tehdä Poliisihallitukselle ilmoituksen, jos törmäävät laittomaan mainontaan sosiaalisessa mediassa. Myös rahapelejä mainostavaa yksityishenkilöä koskee nyt sakon uhka, ei ainoastaan rahapeliyhtiöitä.
Rikkeen seuraamukset voivat olla jopa melko tuntuvia:
Mainostajien lisäksi myös rahapeliyhtiölle voidaan määrätä seuraamusmaksu 10 000 eurosta jopa 5 miljoonaan euroon. Vuoden 2023 alusta alkaen on otettu käyttöön myös maksuliikenne-estot, jotka rajoittavat kieltopäätöksen saaneille nettikasinolle tapahtuvaa rahaliikennettä. Arpajaislain uudistuksesta ja maksublokeista löytää tietoa myös täältä.
Yleisimpiä sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin kanavia ovat esimerkiksi TikTok, Instagram ja Twitch. Näistä kahdessa ensimmäisessä vaikuttaja pystyy hyödyntämään niin sanottuja tarinoita ja keloja, jotka poistuvat näkyvistä määräajan jälkeen.
Twitch taas on striimaamiseen tarkoitettu ja varsin suosittu palvelu, jonka kohdalla kasinopeleistä kiinnostunut on voinut helposti jakaa kokemuksiaan valittujen nettikasinoiden palveluista ja menestyksestään niiden peleissä.
Poliisihallitus itse on julkaissut omaan tietoa lisäävään kampanjaansa liittyvää materiaalia TikTokissa, Instagramissa ja YouTubessa. Näillä alustoilla se voi tavoittaa samaa nuorten aikuisten yleisöä, jolle rahapelejä koskeva markkinointikin on kohdistettu.
Viranomaiset näkevät somemarkkinoinnin kohdistuvan pääasiassa nuorille aikuisille, joiden kohdalla ongelmapelaamisen uhka nähdään erityisen suurena. Heille tutut somejulkkikset voivat hyödyntää markkinoinnissa omaa julkista persoonaansa, jota voidaan helposti pitää perinteisempiä mainoksia uskottavampana ja luotettavampana.
Markkinoinnilla pyritään luomaan mielikuvia menestyksestä ja vaurastumisesta, mikä ei istu Suomessa tärkeinä pidettyihin vastuullisen pelaamisen periaatteisiin. Suomalaisille kuluttajille pelaamista ei nimittäin saa markkinoida tulonlähteenä, vaan kasinopelien tulisi olla puhtaasti viihdettä.
Uudistetulla arpajaislailla pyritään entistä hanakammin kitkemään suomalaisten kuluttajien rahapelihaittoja. Ulkomaisten nettikasinoiden mainostaminen on ollut kiellettyä sosiaalisessa mediassa pitkään, mutta kielto on monesti ollut hieman tulkinnanvarainen ja vaikeasti valvottava.
Nyt valvontaa on kiristetty sosiaalisen median vaikuttajien ja striimaajien kohdalla entistä enemmän ja laittomasta mainonnasta voi seurata jopa tuntuva sakkorangaistus. Heidän markkinointinsa nähdään usein kohdistuvan nuoriin aikuisiin, jotka pitävät heitä uskottavina tiedonlähteinä.
Evästeet auttavat meitä tarjoamaan sinulle parhaan kokemuksen nettikasinoiden.fi. Jatkamalla sivustolla annat meille luvan evästeiden käyttöön.